Idea smart city nie jest nowa, powstała bowiem ponad ćwierć wieku temu i przez ten czas przeszła już kilka metamorfoz. Poczynając od fazy zachęcania samorządów przez firmy do korzystania z rozwiązań technologicznych, poprzez poszukiwanie przez urzędników narzędzi do konkretnych zadań, aż do obecnej wersji, która zakłada twórcze zaangażowanie mieszkańców w proces kreacji. By lepiej zrozumieć, co kryje się za inteligencją miast, najlepiej posłużyć się przykładami. Wyobraźnia bowiem nie ma granic, ale żeby stworzyć jakieś rozwiązanie, trzeba ukierunkować swoje myśli. Tym właśnie Miasto Kraków wraz ze swoimi gośćmi będzie się chciało podzielić z uczestnikami Kongresu w trakcie sesji, której tytuł inspirowany jest wizjonerską twórczością Stanisława Lema.
Szczegółowy program:
11:00–11:05
Wprowadzenie
11:10–11:40
Inteligentne monitorowanie w oparciu o istniejący system wizyjny – Case study Zakrzówek
Bezpieczeństwo jest fundamentalną potrzebą każdego z nas, nabierającą szczególnego znaczenia w przestrzeniach rekreacyjnych, takich jak kąpielisko Zakrzówek w Krakowie. W miejscach, gdzie relaks przeplata się z beztroską zabawą, szczególnie wśród najmłodszych, odpowiedzialność za bezpieczne warunki spoczywa na barkach zarządzających. W trakcie pierwszej odsłony naszego spotkania na tapet weźmiemy temat wakacyjno-kąpielowy, czyli krakowski Zakrzówek. Rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji umożliwia precyzyjne monitorowanie i analizę aktywności na terenie kąpieliska. Technologia ta pozwala na estymację liczby osób przebywających w danym obszarze w czasie rzeczywistym. Zapraszamy do zapoznania się z nowoczesnymi możliwościami AI z wykorzystaniem monitoringu wizyjnego, które nie tylko chronią, ale także wspierają zarządzanie bezpiecznym wypoczynkiem.
11:45–12:15
Czy JST potrafi wykorzystać dane? Case study: Krakowskie Centrum Kontaktu
Informacja to władza – ale czy faktycznie potrafimy jako samorząd wykorzystywać olbrzymie ilości danych, które pozyskujemy lub produkujemy w kontaktach z mieszkańcami. Czy nie żyjemy w jednym, wielkim informacyjnym szumie, który bardziej przypomina morze błota niż krystalicznie czyste jezioro. Będziemy próbować odpowiedzieć sobie na te pytania, a jednocześnie pokazać, jak ważne są dane i budowana na nich wiedza w zarządzaniu miastem i budowaniu partnerskich relacji z mieszkańcami.
12:20–12:50
Jak dojadę? Case study: Model transportowy – wstęp do cyfrowego bliźniaka?
System transportowy w mieście to jego krwiobieg – niezależnie czy chodzi o potoki pieszych, rowerzystów, zmotoryzowanych czy wreszcie pasażerów komunikacji publicznej – by miasto żyło, musi być w ruchu. Często jednak – tak jak i w tętnicach czy żyłach – zdarzają się zatory, blokady, a nawet niezbędne są zabiegi leczniczo-remontowe, które spędzają sen z powiek nie tylko zarządcom dróg, ale przede wszystkim ich użytkownikom, czyli mieszkańcom i zlokalizowanym wzdłuż ciągów komunikacyjnych przedsiębiorcom. A jeśli mamy do czynienia z krwiobiegiem metropolitalnym, możliwość planowania, ulepszania i modernizowania w świecie wirtualnym staje się koniecznością, a cyfrowy bliźniak celem, do którego trzeba dążyć. Żeby się przekonać, do którego bliźniaka Krakowowi bliżej – czy do Arnolda Schwarzeneggera czy Danny DeVito z kultowej komedii Bliźniacy, trzeba posłuchać 3. dyskusji w ramach Cyberiady po krakosku.
12:50–13:00
Podsumowanie
Data: II dzień – 8 października 2024
Godzina: 11:00 - 13:00
Scena: Smart City
Sala: Harmonia 1
Moderacja
Jarosław Bułka
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Transformacji Cyfrowej
Prelegenci
Marek Byszewski
YouNeedIT
Andrzej Groszek
Director Delivery Services, EXARTO – Dostawca usługi
Adam Kan
Krakowskie Centrum Kontaktu Urzędu Miasta Krakowa
Aleksander Miler
Prezes Zarządu EXARTO – Dostawca usługi
Łukasz Pawlik
Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie
Paweł Schmidt
Urząd Miasta Krakowa
Andrzej Szarata
Rektor Politechniki Krakowskiej
Bartłomiej Węglarz
Centrum Obsługi Informatycznej Urzędu Miasta Krakowa
Daniel Wrzoszczyk
Dyrektor Biura Stowarzyszenia Metropolia Krakowska
Włodzimierz Zaleski
Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Krakowa
Krzysztof Zawadka
Centrum Obsługi Informatycznej Urzędu Miasta Krakowa